Vaikų chirurgija

APYVARPĖS OPERACIJOS

Tai operacijos taikomos esant fimozei, kai dėl susiaurėjusios apyvarpės angos (apyvarpė neatsismaukia nuo varpos galvutės) tampa sunku šlapintis, o šlapinantis, gali išsipūsti apyvarpės maišelis. Šiame maišelyje gali susikaupti apyvarpės liaukų išskyrų, o patekus patogeninėms bakterijoms, prasidėti uždegimas – balanopostitas. Kita apyvarpės anomalija yra sąaugos. Jos gali būti su ir be fimozės. Sąaugos taip pat padidina balanito riziką.

Fimozės, taip pat ir sąaugų iki lytinio brendimo gydyti nereikia, kai nėra simptomų. Brendimo metu dažniausiai apyvarpė praplatėja, o sąaugos atsidalina. Galima išvardinti šias indikacijas operacijai:

• pasikartojantys apyvarpės uždegimai, kai konservatyvus gydymas neveiksmingas (apiplovimai, vonelės, betametazono kremas) berniukams iki brendimo;
  • fimozė po brendimo;
  • balanitis xerotica obliterans (sklerozinė ir atrofinė kerpligė).

Klinikoje atliekama operacija bendrinėje nejautroje. Atsižvelgiant į tėvų ir/arba paciento pageidavimą, galima palikti daugiau ar mažiau apyvarpės arba, jos nešalinant, tik praplatinti. Kartais bendrinėje nejautroje galima tik atidalinti apyvarpės sąaugas (ši procedūra be nejautros labai skausminga), taip sumažinant uždegimo riziką. Operacijos trukmė, priklausomai nuo apimties, gali būti nuo 5 minučių iki pusės valandos. Po operacijos patariamas ambulatorinis gydymas ir priežiūra dėl galimų pooperacinių komplikacijų – kraujavimo, infekcijos ir šlaplės angos susiaurėjimo. Naudojami specialūs tvarsčiai mažinantys randų susidarymo galimybę ir skausmingumą.

IŠVARŽA, VANDENĖ

Pagrindinė vaikų išvaržos (hernia inguinalis) ir sėklinio virželio ar sėklidės dangalų vandenės (funiculocele, hidrocele) priežastis – neužakusi pilvaplėvės makštinė atauga (processus vaginalis). Taip vadinamas pilvaplėve klotas kanalas, kuriuo sėklidė nusileidžia į kapšelį. Mergaitėms taip pat būna kirkšnies išvarža. Apie 1 proc. mergaičių tikėtinas lytinės diferenciacijos sutrikimas, kai reikalinga gonadų biopsija ir kariotipo tyrimai.

Operacija visų šių ligų atvejais panaši. Atlikus pjūvį kirkšnyje, tarp sėklinio virželio elementų reikia surasti, makštinę pilvaplėvės ataugą. Mažiems vaikams ji gali būti labai plona ir tampriai prilipusi prie svarbių kraujagyslių ir sėklinio latakėlio. Nuo jos atsargaus ir pilno atidalinimo iki pilvo sienos vidaus (vidinio kirkšnies kanalo žiedo) priklauso operacijos sėkmė ir vaisingumas vyresniame amžiuje. Operacija atliekama bendrinėje nejautroje ir trunka nuo 20 minučių iki 1 valandos. Po operacijos, praėjus anestetikų veikimui (2-3 valandos), vaikas gali viską daryti, pradėti gerti ir valgyti. Patyrusio chirurgo rankose komplikacijos labai retos. Komplikacijos – išvaržos atsinaujinimas, sėklinio latako nupjovimas arba perlenkimas siūle, kraujavimas, šlapimo pūslės arba šlapimtakio pažeidimas, pooperacinis epididimoorchitas, sėklidės atrofija – pasitaiko 1-2 proc. atvejų.

Konsultuoja ir operuoja vaikų chirurgas ir vaikų urologas, med. dr. Gilvydas Verkauskas